Umělá inteligence

do škol

Umělá
inteligence
do škol

Váš průvodce ve světě vzdělávání pro oblast umělé inteligence

Vše kolem vzdělávání a umělé inteligence

Tyto stránky slouží jako rychlý rozcestník, který vás nasměruje například ke kurzům, školením, workshopům nebo vzdělávacím materiálům, které hledáte.

Rozcestník

Nejčastější otázky a odpovědi učitelů o generativní AI

Pravidelně se setkáváme s vámi, učiteli, a nasloucháme vám. Na co se nejčastěji ptáte v souvislosti s generativní AI? Vaše otázky a naše odpovědi přináší společný projekt organizací prg.ai, NPI ČR, AI dětem, Scio a SSPŠ. Živnou půdou projektu byly schůzky vzdělávacích iniciativ, které se zaměřují na umělou inteligenci. Otázky budeme postupně doplňovat a aktualizovat tak, aby odpovídaly momentální situaci a zájmu učitelů.

Nenašli jste na svou otázku odpověď, nebo jste narazili na zastaralou či nepřesnou informaci? Napište nám prosím na petra@prg.ai.

Je možné odhalit plagiátorství?

Ne. Zázračné metody ani nástroje na odhalení plagiátorství neexistují. S příchodem a zlepšováním umělé inteligence je odhalení plagiátorství ještě těžší. | Existují nástroje, které dokáží odhalit texty napsané AI, ale jejich účinnost není příliš vysoká. Nelze je tedy použít jako důkaz pro odmítnutí student- ské práce nebo její nízké hodnocení. | Doporučujeme plagiátorství předcházet: || Počítejte s využitím AI a zadávejte takové úkoly, které mají smysl a žáci při jejich vypracování mohou aktivně a kriticky využívat nástroje umělé inteligence. | Domluvte se s žáky na pravidlech využívání AI při úlohách. Vyžadujte od- povědnost a kritické zhodnocení výstupů AI, vyhodnocujte je společně. | Hodnoťte nejen výsledný výstup, ale i samotný proces. Inspirovat se můžete třeba metodou PVR https://manena.info/2022/12/17/umela-inteligence-a-zadavani-ukolu/ (Prevention, Verification, Response).

Jaké AI nástroje jsou populární mezi dnešními žáky a žákyněmi a jak je využívají?

Podle průzkumu společnosti Scio https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-ai-uz-nahrazuje-detem-kamarady-40458422 mají dvě z pěti dětí na druhém stupni ZŠ zkušenosti s AI nástroji, desetina je používá denně. Z průzkumu organizace https://www.jsns.cz/nove/projekty/pruzkumy-setreni/dotaznikove_setreni_2023_final.pdf mezi českými studenty vyplývá, že 51 % studentů středních škol používá AI pro vytváření nebo editaci textu a 46 % pro překlady. Nejčastěji mají studenti zkušenost s chatbotem ChatGPT. Populární jsou nástroje pro tvorbu a úpravu fotek a videí. Stále více využívají studenti chatboty jako své virtuální přátele. | Nejčastěji používané AI nástroje: || ChatGPT: pro tvorbu a editaci textů a překlady, | Duolingo: pro učení jazyků, | My AI, Charakter.ai: pro komunikaci a vytváření virtuálních přátel, | Generátory obrázků jako Midjourney: pro tvorbu vizuálního obsahu. || Učitelé a učitelky, pomozte dětem pochopit, jak AI funguje a jaké jsou její limity. O tématu AI pravidelně diskutujte ve třídě i na úrovni celé školy, upozorněte žáky na potenciální rizika a nebezpečí a motivujte je k etickému a smysluplnému využívání nástrojů AI.

Jak může AI pomáhat ve vzdělávání dětí se speciálními potřebami?

AI může být osobním tutorem žáků a studentů, provádět je učivem a vysvětlovat látku. Učitelům a učitelkám může AI pomoct přizpů- sobit výuku heterogenní třídě a žákům a žákyním s různými potře- bami. Pomůže s přípravami gradovaných úloh či strategií pro práci s různými typy žáků. Umělá inteligence dokáže například: || přizpůsobit text pro žáky a žákyně s dyslexií; | nabízet krátké interaktivní a zábavné úkoly pro žáky a žákyně s po- ruchami pozornosti; | vymýšlet specifické úlohy a projekty pro nadané žáky a žákyně; | prostřednictvím simultánního překladu, titulkování či hlasové ko- munikace s chatbotem pomoct žákům a žákyním s poruchami komunikace nebo s odlišným mateřským jazykem.

Může AI pomoci rozvíjet kritické myšlení žáků? Jak?

Ano, může. Záleží na tom, jaké nástroje vyučující zvolí a jak je ve výuce využije. || Žáci a studenti mohou analyzovat, interpretovat a kriticky posu- zovat texty či data, která vygenerovala AI. | Při zadávání instrukcí (promptů), například při generování textů či obrázků, žáci a žákyně rozvíjí schopnost stanovovat cíle, for- mulovat své myšlenky nebo rozdělit úkol na menší části. | Chatbot může žákům a studentům simulovat libovolnou roli, tře- ba oponenta, tutora nebo historickou osobnost. | Generativní AI jim může poskytnout různé perspektivy a argu- menty pro témata, kterými se zabývají. | Umělá inteligence jim může také poskytovat okamžitou zpětnou vazbu a pomoci zhodnotit vlastní práci.

Je AI jen pro vyučující informatiky, nebo má využití i v jiných předmětech?

Pro začleňování AI do výuky není ideální frontální výuka s výkladem učitele. Vhodnější formou je například projektově či badatelsky ori- entovaná výuka se zaměřením na rozvoj kompetencí. | AI využijí učitelé a učitelky všech předmětů, umožní jim nové způ- soby práce s jazykem a textem, grafikou, hudbou, s daty a jejich zpracováním. Při správném začlenění do výuky pomohou rozvíjet digitální kompetence. Ověřené metodiky naleznete na stránkách https://kurikulum.aidetem.cz .

Napište nám

Chcete nabízet svoje kurzy, workshopy či materiály v naší databázi? Víte o zajímavém materiálu, který zde chybí? Dejte nám o tom vědět vyplněním příslušného dotazníku.

Chcete s námi spolupracovat? Napište na petra@prg.ai.

Kdo za tím stojí