AI pro úplné začátečníky

AI neboli umělá inteligence (z anglického „Artificial Intelligence“), je zkratka, kterou dnes slýcháme stále častěji. Ale co vlastně znamená? Pokud o umělé inteligenci zatím mnoho nevíte, následující řádky jsou určeny právě vám. https://github.com/Sudip2708/AI-manual/blob/main/CZ/AI-manual-cz-beginners.md

Cyklus debat AI horizonty — AI a propaganda

Online prostor prochází rychlou proměnou a nabízí neustále nové možnosti manipulace lidí. Jakou roli v celé mašinérii hraje AI? Diskutují Josef Holý, Veronika Batelková a Ondra Hrách. https://aidetem.cz/ai-horizonty-ai-a-propaganda/

JSNS – Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence

Vytvořili jsme pro vás praktický návod, který vás krok za krokem provede využitím AI chatbota při přípravě na výuku a v samotné výuce. Pomůže vám rozvíjet znalosti a dovednosti žáků tak, aby AI nástroje využívali efektivně, bezpečně a eticky. https://www.jsns.cz/projekty/ai

Wired: 10 vynalézavých promptů, které vám z GPT-4 udělají náhradní mozek

Tento článek na Wired.cz nabízí deset tipů, jak efektivně využívat GPT-4 od OpenAI. Ukazuje konkrétní příklady, jak můžete GPT-4 použít pro tvorbu textů, generování nápadů a řešení různých problémů. Článek poskytuje praktické rady, jak co nejlépe využít tuto pokročilou technologii. https://www.wired.cz/clanky/10-vynalezavych-promptu-ktere-vam-z-gpt-4o-udelaji-nahradni-mozek

Generativní umělá inteligence a výuka učitelů

Teto kniha přináší pohled na rostoucí vliv generativní umělé inteligence na vzdělávání učitelů, který zahrnuje teoretické poznatky, praktické doporučení a etické aspekty. | Kniha je strukturována podle tematických okruhů, které se týkají aplikace rámců pro ovlivnění výukové praxe, vytváření směrnic a zkoumání etických otázek, směřování ke smysluplné praxi. https://www.learntechlib.org/primary/p/223928/

AI Tools for Academic Writing

Přehled AI nástrojů pro akademické psaní, který dala dohromady Masarykova univerzita. https://padlet.com/hzizkova/ai-tools-for-academic-writing-spouhipvo1qtcwfh

AI a právo — cyklus debat AI horizonty

Oblast práva reaguje na společenské změny se zpožděním. Jak by se měla proměňovat s příchodem neustále se zlepšujících inteligentních systémů tak, aby společnost prosperovala? Jakým směrem by se mělo posunout licenční právo ve vztahu ke společnosti, zaměstnanosti, distribuci bohatství, ochraně duševního vlastnictví? Jaká jsou pro a proti regulace umělé inteligence (AI aktu) a jak k tomu přistupují země mimo EU? | Hosté debaty cyklu AI horizonty tentokrát byli: Alžběta Solarczyk Krausová, Linda Kolaříková a Jan Zibner. Debatu moderoval Pavel Kroupa. https://www.youtube.com/watch?v=8FxTuuOXY5E

JSNS – Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence

Vytvořili jsme pro vás praktický návod, který vás krok za krokem provede využitím AI chatbota při přípravě na výuku a v samotné výuce. Pomůže vám rozvíjet znalosti a dovednosti žáků tak, aby AI nástroje využívali efektivně, bezpečně a eticky. | Průvodce je zaměřen především na vyučující středních škol, případně vyšších ročníků základních škol, a týká se pouze neplacených verzí AI nástrojů pro generování textu. https://www.jsns.cz/projekty/ai?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05lakcSB1Vk3NBP3iZNns3e5jd3JmmHSwf7RUUS0sbXTa4d8S8w0oS3_w_aem_AcT-csqj1UEs7tRLft42mwqoPlLNDHz4zhChEw221YYoAx3rGRNOlkc61A4zAIEsjP1JcMG8b-t41YdWdinGEfXj

DigiHavel

DigiHavel – první digitální člověk, který pomáhá učitelům při výuce na českých školách. Učitelé získají hotové materiály do výuky a přístup k chatovací aplikaci. 
DigiHavel je digitální člověk inspirovaný osobou prvního českého prezidenta Václava Havla a spolu s ním objevují žáci na druhém stupni základních škol demokracii. https://odpovedneobcanstvi.cz/digihavel/

Univerzita připravila doporučení k využívání generativních modelů AI

Tento dokument reflektuje snahu vyvážit potenciál AI ke zlepšení výuky, výzkumu a administrativních procesů s potřebou ochrany osobních údajů, intelektuálního vlastnictví a akademické cti. https://www.zurnal.upol.cz/nc/zprava/clanek/univerzita-pripravila-doporuceni-k-vyuzivani-generativnich-modelu-ai/

AI Bůh – Cesty víry | Česká televize

Může umělá inteligence nahradit Boha? Nakolik se změní naše lidské duše? A nahradí jednou nás umělá inteligence? Projekt Františka Štěcha řeší nejenom tyto otázky. https://www.ceskatelevize.cz/porady/1185258379-cesty-viry/224562215500001/

Než zazvoní – Jak mohou učitelé prakticky využít umělou inteligenci

Získají základní přehled o technologii AI a základní nástroje, které mohou použít ve škole. | Umělá inteligence je již součástí našeho každodenního života a její význam bude v budoucnu jen růst. Ve vzdělávání může přinést řadu výhod, od personalizace učení, přes automatizaci rutinních úkolů, až po podporu kreativity a kritického myšlení. Webinář vám nabídne přehled o tom, jaké nástroje jsou k dispozici, jak je můžete začlenit do své pedagogické praxe a jaké jsou jejich skutečné výhody. Nezůstaneme jen u teorie, ukážeme vám i konkrétní příklady z praxe. Přidejte se k nám a objevte, jak může umělá inteligence obohatit vaše vyučování a pomoci vám lépe připravit vaše studenty na budoucnost. https://www.youtube.com/watch?v=U62fRf-Fi50

Příručka Obecný úvod do umělé inteligence

Příručka Obecný úvod do umělé inteligence je koncipován pro rychlé zorientování se v tématu AI, určena pro začátečníky. https://aidetem.cz/obecny-uvod-do-umele-inteligence/?fbclid=IwAR31et1iGu4jXT0omOTql7yX7VP0DyK9d9nMlun529K0EuyMnevbTA49_6w

Copilot od Microsoftu 365 prakticky

Aktuálně najdeme nástroje společnosti Microsoft založené na generativní umělé inteligenci pod jednotným názvem Copilot. Pojďme se podívat, jak ho můžeme využívat nejen ve školách. https://aidetem.cz/copilot-od-microsoftu-365-prakticky/?fbclid=IwAR2Lacf_udqNnCzkA9TU9L3HDA4vxLQLLYcbjASqLODvLQNIiXS7-HCrZck

AI a bezpečnost – zranitelná AI

Umělá inteligence má několik známých bezpečnostních zranitelností, které je potřeba brát v potaz při jejím vyvíjení, následném provozování a používání. Těchto zranitelností mohou využívat různé druhy útoků. Následující text přináší přehled těch nejznámějších. https://aidetem.cz/ai-bezpecnost-umela-inteligence/?fbclid=IwAR3YrkGolUVpmWozJ-_a6rOZppKtHKnRGu3NCWMkLv3T-mPJzDrphZJ89Ns

Testování hranic AI: Nevěřte tomu, co vidíte

.Jak jednoduché je zmást společnost pomocí deepfake? Vygenerování zmanipulovaného videa Václava Klause trvalo na notebooku asi 12 minut. https://www.investigace.cz/deep-fake-vaclav-klaus/?fbclid=IwAR3D_JJY0gPpEwxFy33r9vS4QUamNmH4IAAPID5caTB2yoHKAr20IW0PQm8

Databáze promptů Ethana Mollicka

Databáze promptů pro učitele https://www.moreusefulthings.com/prompts?utm_source=bensbites&utm_medium=newsletter&utm_campaign=daily-digest-three-poets-walk-into-a-chatbox&fbclid=IwAR1DF7HYwPEogOBQGazWhJbHbMS0-J8Fzeh2T2aY1rmHwW81-wpyNNxSToI

Anthropic Claude 3. Je lepší než GPT-4?

Nejnovější verze jazykového modelu od Anthropic Claude 3 vzbudila na sítích velké pozdvižení, dokonce prý s ní AI nabírá vědomí! Týden jsem ji zkoumal, pojďme se jí podívat na zoubek https://www.kapler.cz/anthropic-claude-3/

Jak to vlastně je s těmi kopiloty?

Kdo se trošku zajímá o dění v AI vidí, že není den, kdy by se nepsalo o nějakém kopilotovi. A kdo se o AI nezajímá, tak už o kopilotech slyšel určitě taky. Protože je jich už poměrně dost a jejich dostupnost, možnosti a využití je široké, přišel asi ten správný čas si v nich udělat trochu přehled.   https://www.klatovsky.cz/2024/02/jak-to-je-s-temi-kopiloty.html?fbclid=IwAR3B41_U0x-Bi2R3G05ZVAYuZX6pKw81ZnCTOw1ohRGALc_O31Co7D376Rw

Generování obrázků v Midjourney

Midjourney je v současnosti nejpokročilejší aplikace pro generování syntetických obrazů. Jak funguje a co přináší za možnosti si ukážeme a vyzkoušíme během online workshopu Generování obrazů v Midjourney.| Vše, co v něm zazní, je zároveň popsáno v tomto článku: https://aidetem.cz/generovani-obrazu-v-midjourney/ | Zdroj: AI dětem https://www.youtube.com/watch?v=IYOcVnqti_4&t=415s

AI horizonty I.

Cyklus debat s odborníky z různých oblastí, kteří nasvítí téma umělé inteligence z dvanácti perspektiv. Úvodní díl je věnován kreativitě v souvislosti s umělou inteligencí. Ta byla do roku 2020 výhradní doménou živých tvorů. Jak naložíme s tím, že nás generativní AI v mnohém předčí? Má ještě smysl být kreativní? Jak se proměňuje definice kreativity v novém světě?​ | Zdroj: AI dětem https://www.youtube.com/watch?v=o6VrlVs7sfA

Kosatce v náhodném lese

Krásná esej Ondřeje Michaláka o datech, strojovém učení a generativní umělé inteligenci. Jak fungují klasifikační AI modely? | Zdroj: AI dětem https://aidetem.cz/kosatce-v-nahodnem-lese/

AI obrázky v hodinách literatury

Jak může generování obrázků z literárních děl pomoci žákům s porozuměním textu a zapamatováním děje? Nechte žáky zahrát si na AI malíře! Autor: Scio https://www.ucimsai.cz/ai-obrazky-v-hodinach-literatury/  

Učím s AI

Přemýšlíte o využití umělé inteligence při výuce na základní nebo střední škole, ale úplně nevíte, jak na to? Nevadí. Učím s AI vám usnadní práci, ušetří čas a pomůže odhalit potenciál umělé inteligence pro vzdělávání, ať už s AI začínáte, nebo ji využíváte pravidelně. Autor: Scio https://www.ucimsai.cz/

Tiago Forte – Pořiďte si druhý mozek

Informační zahlcení nás v dnešním světě zbytečně stresuje, vyčerpává a vytváří neustálou úzkost, že něco zanedbáváme, nestíháme nebo nemůžeme ihned dohledat. Tiago vás však krok za krokem provede dvěma systémy, na jejichž základě se naučíte třídit, ukládat i kategorizovat informace a následně s nimi efektivně pracovat. Z informací, které vás zahlcují a tíží, se rázem stanou kostičky stavebnice, se kterou bude radost si hrát. „Hlavním cílem knihy je pomoci vám vést plnohodnotný život s větší lehkostí a menší mírou stresu a úzkostí, že jste zase na něco zapomněli.“ https://www.melvil.cz/kniha-poridte-si-druhy-mozek/?gclid=Cj0KCQiAhc-sBhCEARIsAOVwHuQNvQU3g69oNYR3QbkpgbZT1cTuNH2cDxae0Lo2aZTVU6p0H6tHeD0aAsC4EALw_wcB