Stručná odpověď: Nepotřebujete, pokud se žáci a žákyně přihlašují
školními účty a pokud jsou dodrženy podmínky dané aplikace, jako
třeba věkový limit. |
Odpověď právníka: Žádný právní předpis nevyžaduje výslovný sou-
hlas rodičů s výukou digitálních kompetencí, včetně používání AI
ve výuce. Je však důležité zohlednit ochranu osobních údajů. Není
vhodné, aby si žáci a žákyně na pokyn učitele vytvářeli vlastní uživa-
telské účty u AI nástrojů (např. v ChatGPT, Google Gemini) nebo je
používali ve výuce. Nevhodné je to ze dvou důvodů: ||
Vytváření uživatelských účtů vede ke zpracování osobních údajů
žáků poskytovatelem, často s použitím cookies a dalších identifi-
kátorů.
|
Zdarma dostupné verze nástrojů obvykle používají data zadaná
uživateli k dalšímu tréninku. I když lze toto nastavení změnit, exi-
stuje vyšší riziko bezpečnostních incidentů, jako je zpřístupnění
osobních údajů. ||
Mnohem vhodnější je proto využívání tzv. školních účtů, tedy účtů
zřízených žákům školou za účelem vzdělávání v aplikacích k tomu
určených. Někteří poskytovatelé umožňují využívání nástrojů zcela
bez nutnosti přihlášení. |
Doporučení pedagoga: Zahrňte používání AI do školního vzděláva-
cího programu jako součást rozvoje digitálních kompetencí. Tím za-
jistíte informovanost rodičů o vašich výukových metodách a soulad
s rámcovými vzdělávacími programy.