Stručná odpověď: Ano. Chatbot vám může pomoci s formulací
slovního hodnocení. Konečné hodnocení nebo známku musí vždy
stanovit učitel. AI může fungovat pouze jako asistent a nelze ji využít
k automatizovanému hodnocení nebo rozhodování o známkách. Je
také nutné dodržovat pravidla ochrany osobních údajů a používat
informace o žácích anonymizovaně. |
Odpověď právníka: Podle GDPR nesmí být nikdo předmětem žádné-
ho rozhodnutí založeného výhradně na automatizovaném zpracování
osobních údajů a dat, pokud toto rozhodnutí má právní účinky nebo
se jej významně dotýká. Rozhodování o známkách má právní účinky
a výrazně ovlivňuje žáky, takže spadá do této kategorie.
GDPR proto zakotvuje právo na „lidský dohled“. To znamená, že AI
nelze použít k rozhodování o výsledné známce bez účasti člověka.
Učitel musí být ten, kdo učiní konečné rozhodnutí, které musí být
schopen vysvětlit a obhájit. |
Doporučení pedagoga: Nechte si od umělé inteligence poradit při
hodnocení žáků – stačí jí zadat pokyn (prompt), aby se „proměnila“
ve zkušeného pedagoga, a pak jí předkládat úkoly k posouzení. Získá-
te tak objektivní pohled a ušetříte čas. Ale nezapomeňte, že AI je jen
poradce a konečné rozhodnutí je vždy na vás.